Personal branding

Wij, mensen, roepen net als bij producten, ook beelden op als anderen onze naam horen, een afbeelding van ons zien, of aan ons denken. Wij laten, net als merken, ook indrukken achter. Onze uitspraken, activiteiten, gedrag en houding roepen reacties op bij anderen.

We houden van elkaar en kijken graag naar elkaar. Ik zit het liefst de hele dag op het terras: mensen kijken. Ik fantaseer wat hun relatie is en waar ze vandaan komen. We praten ook graag over elkaar en dat gaat dan vaak gepaard met een waardeoordeel. In de huidige samenleving wordt dat, wat we personal branding noemen, steeds belangrijker, zeker in het huidige Google-tijdperk. Want, social media (een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen als LinkedIn, Twitter, Hyves, Facebook en zo) krijgt steeds meer invloed op onze beeldvorming. Hierover bestaan verschillende ideeën en opvattingen. Netwerken wordt ook wel zakelijk flirten genoemd. Mensen voor je winnen. Het spel waarbij je de ander centraal stelt, in de hoop hem of haar gunstig te stemmen om een bepaald doel te bereiken.

Bij personal branding gebruik je je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Het helpt je vaak bij het vinden van de juiste persoon. Beschouw jezelf als een merk, weet wat je uniek maakt en onderscheid je van anderen.

Toegegeven, het is niet bepaald een Nederlandse eigenschap om je kop boven het maaiveld uit te steken. Je moet misschien niet met een “ik ben de allerbeste” T-shirt rond gaan lopen (waarom eigenlijk niet…), maar wat je wel wilt, is dat de mensen in je netwerk jou als de beste oplossing voor hun probleem zien: Jan Boon, die moeten we hebben, die maakt de juiste en beste matches. Ik heb veel goeds over hem gehoord …

Het wereld wijde web is geduldig, gulzig en alziend. Alles wat je op het internet achterlaat, blijft heel lang bestaan. Zorg dus dat je elektronische uitingen passen bij je persoonlijke merk. Overdreven? Zeker niet.

Je bent ambitieus en je wilt hogerop. Hoe straal je dat uit? Sommigen kiezen voor het aanpassen van de verpakking: ze kleden zich er naar. Er zijn inmiddels tal van personal coaches die jou vertellen welke kleur en kleding het beste bij jouw imago past. Of dat flirten is?

Veel mensen verwarren flirten met versieren. Volgens Van Dale is flirten een vrijblijvende manier van aandacht geven. Zakelijk flirten heeft helemaal niets te maken met uitdagende kleding, een verdwaalde hand op de schouder of zwoele blikken. Het gaat om het creëren van een goede sfeer en over een enthousiaste en overtuigende presentatie van jezelf en de inhoud van je boodschap. In de werksituatie wordt vaak geflirt, ook als het gaat om een puur zakelijke relatie. Flirten heeft niet altijd het doel om een seksuele relatie met de ander aan te gaan (o nee? Nee!). Er wordt veel te weinig geflirt.

Wat je ook doet: we zijn niet speels genoeg, we sprankelen te weinig. Dus kun je tegenwoordig een flirttraining volgen. Ergo? Wees en blijf altijd jezelf, broeder… Wie zongen dat ook al weer, lang, lang geleden…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s