Waar sta jij over vijf jaar? Ben jij al 3.0?

Vormt het jaar 2012 het einde der tijden zoals in verschillende scenario’s is voorspeld? Is het allemaal grote onzin, of is het wellicht de start van een geheel nieuwe tijd waarin verbinding en spiritualiteit centraal staan? Vaak wordt beweerd dat de wereld dan op zijn kop gaat staan.

Toekomst voorspellen wordt al eeuwen gedaan. Vanaf het begin van de mensheid. In de Romeinse tijd werd de toekomst al voorspeld. Ook indianen voorspellen al tijden hun toekomst. Nee, ik ga het niet hebben over tarotkaarten, pendelen, handlezen, dromen en theeblaadjes in lauw water. De verkiezingen van deze maand zullen een grote invloed hebben op die toekomst.

Even de feiten: op 21 december 2012 staat de aarde in een rechte lijn met de zon. Dit gebeurt eens in de 26.000 jaar. Veel culturen in het grijze verleden hielden zich hier ook al mee bezig: de Inca’ s, Maya’s, Egyptenaren. Maar de deskundigen van vandaag verschillen sterk van mening over wat ons staat te wachten.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat we gewoon verder moeten leven en werken en dat bepaalde ontwikkelingen wel eens veel sneller en zich anders zullen gaan voordoen als we wellicht nu denken. De komende jaren maakt ons doemdenken plaats voor lol, passie en plezier in hetgeen we doen. We krijgen er weer zin in! Relativeringsvermogen, plezier, humor vieren hoogtij. We gaan op zoek naar zingeving, verdieping, authenticiteit en gemeenschappelijkheid. Materiële rijkdom maakt plaats voor sociale, spirituele rijkdom.

Maar hoe ga je daar nu mee om? Mijn advies? Kijk eens met nieuwe ogen naar je organisatie. Appeleer aan die ontwikkelingen. Themadenken, beeld, zintuiglijke prikkels, kleur, geur worden belangrijk. Het grappige is dat deskundigen nu al zeggen dat de huidige kinderen, de jongst geborenen, daar nu al op reageren.

De communicatieprofessional van 2015 is wellicht raadsheer en hofnar. Raadsheer met kennis, ervaring en een groot netwerk. Hofnar, omdat hij/zij durft te confronteren en komt met onorthodoxe oplossingen. Hij/zij heeft vooral een flinke dosis gezond boeren verstand.

We zijn vooral intuïtief bezig met de toekomst. Creatief, energiek, anders denkend. Kijken in de toekomst vraagt verbeeldingskracht en analytisch vermogen. Daarom is het nodig om te schakelen van het huidig tijdperk van de mobiele decadentie, de gadgetmaatschappij naar een tijdperk van onbegrensde communicatiecapaciteit. Oprolbare apparatuur, in kleding verwerkte spraak- en eyeballgestuurde systemen, taalonafhankelijk en hybride communicatie.

Help!!! (F1!): Tom Poes verzin een list!! Wat moet ik nu?! “Regeren is vooruit zien,” riep een zeer bekende politicus eens (ze weten het dus wel ..). Politieke partijen wordt wel eens verweten dat ze niet verder vooruit kijken dan hun volgende verkiezingen (als ze die halen). De verkiezingen van deze maand zijn zeer bepalend hoe zaken verder lopen.

Voor een goed contact tussen jouw organisatie en haar omgeving moet je weten wat hen bezig houdt, wat drijft hen, wat wil ze? Praat er eens over met jouw omgeving, breng de dialoog op gang. Ook dat is maatschappelijk verantwoord ondernemen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s