Toekomst: wat moet je er mee

De schrijver Thomas Ritter kreeg begin september 2001 de vertaling van een bijzonder manuscript met voorspellingen van het wereldgebeuren in bezit. Voorspellingen van de Indiasche Palmbladeren voor de huidige tijd en erna. Indiërs bewaarden de Palmbladeren in diverse bibliotheken in vooral Zuid-India en vormen de bronnen die van oorsprong duizenden jaren voor Christus beheerd werden door de zeven Rishi’s en ook door hen zijn opgetekend. De bronnen beschrijven diverse onderwerpen. Ritter meldt dat de huidige tijd in het teken staat van grote omwentelingen. En dat is inmiddels wel duidelijk. Alle voorspelde gebeurtenissen van de Indische Palmbladeren bleken tot nu toe te zijn uitgekomen. Ik kan u verzekeren dat als alle andere voorspellingen ook uitkomen, we onze borst wel erg nat kunnen maken.

Toekomst voorspellen wordt al eeuwen gedaan. Vanaf het begin van de mensheid houdt het ons mensen bezig. Niet alleen de Maya’s en Egyptenaren maar ook de Romeinen en Indianen voorspelden al hun toekomst. Vandaag verschillen we sterk van mening over wat ons te wachten staat want er is veel gaande. We merken het allemaal: de samenleving, alles om ons heen verandert, inclusief ons beeld van de toekomst. En niet in de minste plaats door de zich snel ontwikkelende technologie. Wat wordt belangrijk en wat verdwijnt naar de achtergrond? Wat zijn de uitdagingen. We kunnen slechts kort vooruit kijken maar Star Trek komt steeds dichterbij. Voorspellingen. Het blijft interessant.
Zo blijft ook trendwatching me mateloos fascineren. Trendwatching is letterlijk niet meer dan kijken naar wat in het vandaag en morgen in ontwikkeling is. De reden waarom ik trendwatching zo interessant vind, is omdat het veelal dicht bij huis is. Met trendwatching kunnen we geen toekomstvoorspellingen doen, maar door op de voorspelde trends van vorig jaar terug te kijken, kunnen we wel lessen trekken voor de toekomst. Een paar voorbeelden.

Het is in het verleden talloze keren gebeurd en staat ons ook in de toekomst ongetwijfeld weer te wachten: een omkering van de magnetische polen van de aarde. Maar wanneer en wat voor gevolgen heeft dat? Volgens sommigen zou het eind 2012 gebeuren: de magnetische polen van de aarde zouden zich omdraaien en de wereld zou – zoals de Maya’s het voorspeld hadden – transformeren naar een nieuwe periode. Maar er gebeurde ogenschijnlijk niets. Inmiddels zit 2013 er bijna op en bevinden de magnetische polen zich nog op de plek waar ze al zo lang zitten. Of toch niet. Voor verschillende wetenschappers reden genoeg om er onderzoek naar te doen. De Europese ruimtevaart organisatie, ESA, stuurde onlangs drie satellieten de ruimte in om onderzoek te doen naar het groot magnetisch veld om ons heen dat ons beschermt tegen de schadelijke deeltjes van de zon en uit het heelal. Ook dat magnetisch veld om de aarde verandert, daardoor is de magnetische Noordpool verschoven. Het idee van omkerende magnetische polen op aarde is op zichzelf niet zo gek. Het is in het verleden namelijk regelmatig gebeurd en met alle gevolgen van dien. En ja, het zal in de toekomst ongetwijfeld nogmaals gebeuren.

En dan het klimaat: deze winter wordt de koudste winter in 100 jaar. Dat voorspellen Duitse en Amerikaanse weervoorspellers op basis van computermodellen. Het ijs op de Noordpool smelt in een hoog tempo weg al of niet door veranderende magnetische velden. Het klopt wel dat we de afgelopen vijf jaar strengere winters hebben gehad en dat we vaak lange periodes geconfronteerd werden met koude temperaturen. Grappig is te lezen dat de weersvoorspellers elkaar een beetje tegen spreken als het gaat waar die kou vandaan komt: uit alle windstreken maar niet uit het Westen. Zal het daar dan wel vandaan komen.

Geheel iets anders speelt zich in de sociale media af. Binnenkort gaat Twitter Facebook voorbij, Snapchot en Google+ groeien verder door, Proust, Timmr en Nextt staan te trappelen, economie platforms rukken op. We zijn al lang onderweg van een samenleving 1.0 naar 3.0 of misschien wel 4.0. Het is de eeuw van je (klein) dochters hoor ik laatst. En je doet niet mee als je niets met video doet in 2014. In 2014 zal contentmarketing nog belangrijker worden, zal de inzet van social media meer versnipperd raken, moet je content nu echt geschikt voor mobiel zijn, is retargeting nog steeds een toverwoord en, als laatste, zal zoekmachinemarketing sterker beïnvloed worden door social media. Er komen steeds meer sociale netwerken, met alleen Facebook of Twitter red je het in 2014 niet meer, erger nog beiden zullen binnenkort passé zijn. Als bedrijf soms best een moeilijke keus: waar stap je in en waar blijf je weg? Voor ieder bedrijf is deze keuze weer anders. De trend is wel dat de meest succesvolle inzet van social media vaak visuele uitingen zijn (plaatjes, infographics). Posities in de zoekmachines worden in 2014 meer en meer beïnvloed door de gedeelde links op social media. Als je pagina veel wordt gedeeld, dan is het duidelijk dat er content van waarde staat. Dat wordt meer en meer beloond in 2014. En waar moet je verder rekening mee houden? Mobiel en mobile SEO, flat design: van de oude Nokia 6210 naar de nieuwe mobiele revolutie, van communitymanagement naar social business.

En dan is er nog de spraakgestuurde computerbril van Google Glass, het is al een hype voordat testgebruikers het ding op hun neus hebben gehad. Op zich niet vreemd, want het idee bestaat al decennia. Google heeft de klantenkring, databank en het netwerk om het apparaat voor iedereen functioneel te maken. Sergey Brin, oprichter van Google, is daar in ieder geval heilig van overtuigd. Ze zouden er niet aan werken als ze niet dachten dat het de wereld gaat veranderen. Ze willen mensen in staat stellen techniek op een natuurlijke manier te gebruiken. Dat geldt natuurlijk ook voor de Google auto. Google overweegt een zelfrijdende auto’s te maken. Inmiddels voeren ze gesprekken met autofabrikanten voor het inbouwen van zijn technologie voor zelfrijdende auto’s.

Ook het communicatievak verandert, er komen steeds meer nieuwe functies bij en de traditionele communicatieprofessional kan zich niet meer beperken tot uitsluitend zenden. Dialoog wordt steeds belangrijker. Dit beeld wordt in 2014 verder verstekt. Conversation manager, social media expert, content creator zijn de nieuwe functiebenamingen. Online wordt (of is al) binnen communicatie een zelfstandig vakgebied (geworden) en dat is niet meer te stoppen.

De huidige situatie laat zien dat er iets moet gebeuren in ons denken en handelen. Als zich nieuw leiderschap ontwikkelt, zal de wereld er anders uitzien. Leiderschap is niet voorbehouden aan mensen met een leidinggevende functie. Zij vervullen ‘slechts’ een bepalende rol in de economie en hebben een voorbeeldrol ook al realiseren sommige zich dat niet. De maatschappelijke functie van organisaties zou weer leidend moeten zijn en als de visie wordt gedeeld, ontstaat een gezamenlijk doel waar leiding en medewerkers hun energie op kunnen richten. Dat leidt tot een samenhang en focus in organisaties die de effectiviteit ervan enorm zal vergroten.

We zullen leiderschap niet langer moeten zien als een methode om anderen te beïnvloeden om ons doel te bereiken en zo ons eigenbelang te dienen. Het nieuwe leiderschap is eerder een innerlijke houding dan uiterlijk vertoon. Het is een houding van aandacht, voor de eigen gedachten, gevoelens en gedrag, en voor die van de mensen om ons heen. Want wie zichzelf kent, begrijpt de ander. Het nieuwe leiderschap is dus vooral persoonlijk leiderschap; het heeft aandacht voor de persoon, ook op het werk.

Als je om je heen kijkt, lijkt het alsof we gegijzeld worden door de waan van de dag en die van morgen en achtervolgd worden door het spook van het verleden. Mensen zoeken troost in spiritualiteit. Wellicht is dat mede een gevolg van de veranderende positie van de aarde. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de natuurrampen in het gebied rond de Stille Oceaan. Het kan volgens mij ook geen toeval zijn dat de heftige gebeurtenissen in verschillende delen van de wereld juist nu gebeuren. Ons emotionele lichaam is heftig in de weer en dat merken velen.

Rest mij u allen een gezonde en fantastisch 2014 toe te wensen en weet dat het glas half vol is.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s