Bonen Doppen

Januari 2017

Alles verandert waar je bij staat

Aan het eind van een jaar kijken voorspellers, trendwatchers en futurologen op van hun kristallen bol en voorspellen hun trends voor het komend jaar. Het is een mooie tijd om vooruit te kijken naar de ontwikkelingen die ons bezighouden. Natuurlijk is en blijft het een mistige voorspelling, zeker in een zo snel ontwikkelende markt, maar een aantal trends kondigen zich inmiddels al zeer duidelijk aan. Velen hebben het bij het verkeerde eind zal aan het eind van het komende jaar blijken, maar ik denk dat ik er goed aan doe enkele communicatietrends te signaleren.

Wat gaat 2017 domineren

We gaan anders winkelen en adverteren, anders communiceren. Grote bedrijven zijn hier druk mee bezig. Zij die het kunnen weten, zeggen dat we steeds meer alles via onze telefoon doen. Er wordt al jaren geroepen dat we ‘mobile first’ moeten denken. En dat is natuurlijk ook zo. Sommigen voorspelden dat 2016 het omslagjaar zou worden van desktop naar mobiel en tablet. Dat is gebeurd, maar in een veel sneller tempo dan we ooit hadden verwacht. Kortom: wil je je klant bereiken, doe het dan smartphone vriendelijk.

Voorspellers denken dat bedrijven meer strategisch gaan samenwerken. Door elkaar te helpen, moeten processen beter verlopen en wat het allerbelangrijkste is: de ervaring van de klant zal erdoor verbeterd worden. De ‘beleving bij de klant’ of doelgroep zo je wilt, gaat meer en meer het grote verschil maken met de concurrentie. Is dit een andere of halsstarrige benadering die we nu reputatie blijven noemen?

Veranderingen in communicatie

Communicatie is nog niet dood, maar we moeten wel snel aan de slag, blogde Saskia ter Kuile enige tijd geleden. De huidige staat van het communicatievak roept bij steeds meer een gevoel van onbehagen op. ‘Communicatie, wat is dat eigenlijk’ dringt zich steeds meer op. Terwijl de maatschappij verandert, verdwijnen beroepen. Verdwijnen adviseurs voor PR en Communicatie? Ja! Communicatie sterft uit als wij onze uitgangspunten, onze opleidingen en de manier waarop wij werken, niet veranderen. Toen ik met mijn werkzaamheden in communicatie begon, nu meer dan een kwart eeuw geleden, was één van de belangrijkste issues het beeld dat je bij anderen te weeg brengt. De antennefunctie was een primair aandachtspunt, later heette dat issuemanagement. Gaat het er uiteindelijk over of communicatie in staat is om veranderingen om ons heen, in organisaties en bij mensen te ondersteunen of dat het ingezet wordt om het bestaande te verdedigen? Verandert communicatie mee, zodat veranderingen efficiënt worden ondersteunt met informatie, betrokkenheid en uitwisseling? Als we boodschappen, wenselijke beelden en gedroomde positionering blijven oppoetsen, zijn we dan bezig met een achterhoedegevecht?

Wie wil er nog communicatieadviseur worden?

Van alle bedreigingen voor de toekomst van ons beroep is dit de meest serieuze. Als je echt weet wat je wilt, kies je voor opleidingen met een toekomstperspectief. Met een behoorlijke werkgelegenheid en leuke beloning, persoonlijke ontwikkeling en dat soort zaken. Wat ik zie, is dat mensen die communicatie organiseren dat doen als organisatieadviseur, niet als communicatieadviseur.

Een nieuwe aanpak vraagt een totaal andere invulling van de communicatiefunctie: de Chief Communications Officer wordt Chief Community Organizer. Een communicatiefunctie die niet langer geobsedeerd is door de meetbaarheid van het eigen werk, maar wel oog heeft voor het ´accountable´ zijn van het eigen handelen.

Nog meer

Wat gebeurde er in 2016 dat gevolgen heeft voor de komende jaren. Niet verrassend: internet of things is net als bij de voorspelling van de afgelopen vijf jaar ook in 2017 booming en dat blijft het nog jaren zo. Van internet of things naar de cloud is een kleine stap.

Social mediamarketing is in 2016 wederom flink gegroeid. Maar, we staan pas aan het begin. Het pad naar professionaliteit, dat we bij andere online marketingmiddelen uit het verleden hebben gezien, wordt ook nu weer gevolgd. Maar, wel versneld. In 2017 zal social media een grote groei gaan doormaken op het vlak van marketing. Dit dwingt organisaties om meer na te denken over verdergaande automatisering. Het leuke handwerk is niet langer haalbaar en kan echt niet meer.

Twitter had in 2016 een zwaar jaar. Over de activiteiten op het platform wordt flink getwijfeld en de financiële cijfers bleven tegenvallen. Twitter lijkt te laat op gang te komen en de strijd te hebben verloren. Instagram en Snapchat hebben voor een groot deel de rol van Twitter overgenomen. Enkel bij het inspelen op ‘momentum’, zoals sportwedstrijden, nieuws (al dan niet lokaal) of wereldgebeurtenissen, speelt Twitter nog een belangrijke rol.

Snapchat groeit momenteel erg snel, maar heeft te maken met geduchte concurrentie. Instagram groeit namelijk ook als kool en lanceert in sneltreinvaart nieuwe innovaties. Kan Snapchat bijblijven? Wat er gaat gebeuren in deze titanenstrijd, is lastig te bepalen, maar het is sowieso een compliment waard dat Snapchat zich kan meten met de giganten. In Nederland nog in iets mindere mate, maar wat niet is, kan nog komen.

2016 was het jaar van de beïnvloeders. Bloggers en vloggers komen uit alle hoeken tevoorschijn. Hoewel zeer belangrijk, is er sprake van een zekere hype. Veel beïnvloeders gaan ver in hun commercialisering en verliezen daarmee hun geloofwaardigheid. Maar ze blijven belangrijk en interessant voor bedrijven.

Al met al lijkt 2017 een jaar te worden waarin de professionalisering van social media verder door zal zetten en waarin marketeers niet alleen meer tools tot hun beschikking krijgen, maar ook kunnen kiezen uit meer kanalen en marketingtoepassingen. Dat is natuurlijk een mooie en positieve ontwikkeling.

Marketing en communicatie veranderen steeds sneller

De videotrend is onomkeerbaar. Er zijn wel wat berichten dat nieuws toch misschien liever in tekstvorm wordt genoten, maar als het gaat om marketing is video nog steeds koning. Niet alleen moet er meer van gemaakt worden, de kwaliteit moet ook omhoog. 2016 was het jaar waarin videocontent doorbrak op social media. Dat merk je vast zelf wel nu je mobiele databundel er sneller en sneller doorheen gaat. Mede door het feit dat kanalen zoals Facebook videocontent zeer actief pushen. Video wordt ook steeds vaker live, in plaats van volledig geregisseerd. Alle grote spelers duiken momenteel op live video, onder andere met 360-gradenvideo. Spring op deze sneltrein en zorg voor een significant aandeel van video in je strategie. Ook live video kun je straks vooraf al promoten en aankondigen bij een grote doelgroep. Daar hoef je het dus niet voor te laten.

Van Vissen naar Waterman

We maken momenteel de overgang van het vissen- naar het watermantijdperk mee. Het Vissentijdperk is als laatste tijdperk van de dierenriem (door de ‘omgekeerde’ volgorde, die de zon beloopt) een belangrijke afsluiting. Dit tijdperk heeft ons veel gebracht en was een noodzakelijke stap in onze ontwikkeling. Er is veel welvaart gekomen en het ingezette proces van de individualisering is essentieel geweest. We zijn echter te ver doorgeschoten, waardoor de aarde bijna is opgebruikt. Maar gelukkig komt de energie van Waterman – al een tijdje bezig – net op tijd om de redding in te zetten. Steeds meer zien we in dat we de aarde net zo lang uitbuiten tot het op is (Freek de Jonge). We hebben de aarde niet als een kostbare erfenis in beheer, maar wij hebben haar van onze kinderen te leen (prins Claus). We zijn bezig de aarde te vernietigen, zonder het te willen. Voor alle zekerheid lopen we alvast op de maan rond, als springplank naar de rest van het heelal (Harry Mulisch).

Nu we in het watermantijdperk aankomen zouden we eigenlijk aandacht moeten hebben voor het leed dat zich in de wereld voltrekt. Opvallend is als je alle Twitter en Facebook berichten goed bekijkt dat je ziet dat het vaak om het ego gaat. Er zijn mensen die werkelijk elke handeling die ze op de dag doen delen met de ander op sociale media: ‘lekker belangrijk!’ Tot zover deze filosofische gedachtegang.

Het jaar van de Haan

Het Chinese jaar van de Haan begint op 28 januari 2017. De Haan is waakzaam en alert, en dat zullen we in dit jaar ook terug kunnen zien. Het is op zich wel een veelbelovend jaar, maar goede resultaten worden pas bereikt na de nodige inspanningen. In de loop van het jaar zal hard werken worden beloond.

In het jaar van De Haan zullen mensen vooral bescherming zoeken. Bescherming wordt dan ook het woord van 2017. Nu de digitale transformatie echt losbarst en het verdienmodel van menig bedrijf anders zal worden, zoeken (grote en kleine) bedrijven bescherming. Is in dit verkiezingsjaar de 19de eeuwse democratie aan iets nieuws toen? Iets dat de burgers bescherming biedt, passend bij de 21ste eeuw?

Wat denk jij ….wat gaat de verrassing van 2017 worden? En missen we nog een belangrijke trend? Voor ons persoonlijk wordt 2017 een jaar van mogelijkheden, maar succes vraagt wel om de nodige inspanning, het komt ons niet zomaar aanwaaien. Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar er gebeurt van alles. Geef het beste van jezelf!

Uitspraak

“De beste manier om de toekomst te voorspellen is door deze zelf te creëren”.

Jan Boon

Matchmaker

 

Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column over ontwikkelingen in het communicatievak. In Bonen Doppen beschrijf ik de marketing- , communicatie- en reclamebewegingen en is een onafhankelijke, signalerende en af en toe genadeloze column.

 

Je ontvangt Bonen Doppen omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

 

Over Bonen Doppen

Bonen Doppen wil zo veel zeggen als dat een ieder voor zijn belangen moet zorgen, je zaken zelf beredderen. Je doet geen beroep op hulp van anderen; je benoemt en lost je eigen problemen zelf op.

 

Bonen Doppen is evenals Bonen Weken en Bonen in de pot een uitgave van Jan Boon Communicatie. De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities. Hierbij focus ik me op oplossings- en ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie over Jan Boon Communicatie vindt je op http://www.janboon.com.

Op www.bonendoppen.nl kun je de vorige columns van Jan Boon lezen, en je kunt Bonen Doppen volgen op Twitter: @Bonendoppen.

Advertenties