Het wordt tijd

Bert van der Haar, voorzitter van VNO-NCW stelde onlangs voor de drie noordelijke provincies samen te voegen onder de historische naam Groot Friesland. Ben enthousiast over dat idee. Niet over die naam, maar die naam is ook niet het belangrijkste, daar komen we samen wel uit. Laatst sprak ik met Max van den Berg, de commissaris der Koningin in Groningen, over dit onderwerp en over de beeldvorming van het noorden. Zeer interessant gesprek. Er is van zijn kant geen duidelijkheid gekomen, je kunt met niets zeggen ook veel zeggen. Op alle fronten is er beweging in de gedachten van één noordelijke regio en da’s mooi. Draagvlak wordt het wel genoemd.

Ik vind echter dat het tijd wordt dat we serieus werken aan één beeld voor de noordelijke regio; geen gezeur over eigen identiteit en niet één beeld kunnen uitdragen met de andere twee provincies omdat we zoveel verschillen. Het wordt tijd om met z’n drieën de handen in één te slaan en voordeel te putten uit het gegeven dat we het anders absoluut niet zullen redden. Als we zo doorgaan weet ik zeker dat het ook echt nooit iets wordt en dat alle goede dingen voor het noorden aan onze neus voorbij gaan.

Een noordelijke afscheiding van de rest van Nederland, zoals Fryske Nasjonale Partij eens suggereerde gaat me te ver. Het wordt tijd vanuit communicatie, of vanuit beeldvorming zo u wilt, te beginnen met de vorming van een zelfstandige noordelijke regio.

De sterke punten van de ene provincie zijn de zwakke van de andere, althans dat vindt die ene andere provincie, en die belangrijke imago bepalende sterke punten hebben die andere ook wel, maar de onze zijn toch veel sterker! Geneuzel! Natuurlijk kennen we elkaars zwakten en bedreigingen: we versterken die alleen maar door alleen verder te willen gaan. We vormen een bedreiging voor onszelf!

We proberen ons via marketing te profileren, op zich al lastig voor overheden. We kennen marketing Friesland, Drenthe en Groningen; alle drie besteden een mega bedrag aan uitingen om de ontvangers maar te interesseren voor de eigen provincie. Alle drie campagnes zijn vooral gericht op toerisme, op zich niets mis mee. Maar de meesten komen nog steeds af op mooie en goede activiteiten zoals tentoonstellingen in het Groninger Museum (met dank aan de oude Gasunie), het skûtsjesilen of de rust in Drenthe.

Marketing Groningen heeft de communicatie rond de campagne “er gaat niets boven..” Europees aanbesteed. Uiteindelijk heeft, godzijdank, een noordelijk (Gronings) bureau de strijd gewonnen.

“Besturen van de noordelijke overheden moeten hun samenwerking verder uitbouwen, door te investeren in gezamenlijke sterke punten en door het ingezette beleid over een lange periode voort te zetten.” Dat schrijft de SER Noord-Nederland in een strategisch advies aan het samenwerkingsverband Noord-Nederland. Max van den Berg is daar overigens de leidende man, maar dat ter zijde. Investeren in gezamenlijke sterke punten is volgens de SER Noord-Nederland het motto voor de toekomst. De sectoren water, energie, zorg en toerisme bieden daarbij de beste ontwikkelingsmogelijkheden. Heeft u er al iets van gemerkt? Er zullen wel een werkgroep en een stuurgroep zijn opgericht die nog niet bij elkaar zijn gekomen.

Laten wij vanuit communicatie eens het voortouw nemen. Laten wij in het noorden nu eens een collectieve communicatieve insteek kiezen. Over de naam worden we het wel eens.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s