Doe jij nog wel mee??

Omdat iedereen een iPhone heeft, vind ik hem al niet meer cool. Ik heb zo’n enorm groot ding, het is net een baksteen. Hij doet het altijd en ik kan doen wat ik er mee moet doen en dat is mobiel bellen. Ik ben niet zo’n gadget-gek. Ik ben ook niet op Hyves, U wel? Ik ben meer van LinkedIn, ben al blij met zo’n 400 contacten, maar helaas nog geen aanbevelingen.

Er zijn ondernemers die op meer dan acht digitale sociale netwerken zitten, er zijn er ook die nergens aan mee doen en gewoon naar een netwerkborrel gaan. Ook lekker. Wat doen we met nieuwe media. Helpt het je om meer business te krijgen, om gewoon overal en altijd bereikbaar en aanspreekbaar te zijn en de hele wereld te laten weten waar jij mee bezig bent en wat je er van vindt?

Even een uitstapje naar het onderwijs. HBO-studies besteden nog altijd relatief weinig aandacht aan digitalisering en nieuwe media. Het is ook niet meer bij te houden. De ontwikkelingen gaan zo enorm snel. Het gat wordt opgevuld door opleidingen die communicatie, digitale media en design combineren. Alleen moeten deze nog zien los te komen van hun nerdy imago. Ik was onlangs op een bijeenkomst van de Hanze Hogeschool waar studenten Communicatiesystemen ons aan de hand van hun productie aantoonden dat door middel van een game, een spelletje dus, de aankomende brugpiepers duidelijk gemaakt wordt dat ze zeer voorzichtig in het verkeer moeten zijn als ze straks naar een andere school gaan. De studenten verwachten de doelgroep door middel van een game beter te kunnen bereiken dan via een videootje, een lespakket of de waarschuwing van de ouder of opa en oma.

De jongeren, en dat moet je ruim zien, gaan anders om met digitale en moderne media, dan de oudere jongeren. MSN is op z’n retour, maar je doet niet meer mee als je niet twittert, niet bij Facebook of asmailworld zit, laat staan bij Digg, Xing, eKudos, Nuij of Flickr. En wat dacht u van YouTube, Vimeo, Plaxo, Ning of een account op Mindz. We hebben het nog niet eens gehad over blogs en weblogs. Waarschijnlijk is de lijst niet compleet en zijn er net weer een paar bijgekomen. Je doet niet mee als je geen “ding” hebt waar je niet alleen mee kunt bellen en sms’en, maar voortdurend online bent om toch maar vooral niets te missen. Er schijnen mensen te zijn die mooie dingen op Flickr doen en dat via Hyves bekend maken. Dat verdubbelt het potentieel …….

Het is goed voor je personal brand lees ik in het gelijknamige boek van Huub van Zwieten dat ik tijdens mijn vakantie maar eens heb doorgelezen. Je kansen van een online identiteit zijn groot als je mee doet. Er is geen onderscheid meer tussen je persoonlijke en je zakelijke leven. Het boek gaat over wat je als professional met nieuwe media kan, vooral om jezelf te presenteren. Je kunt duidelijk maken waar jij voor staat, wat jouw unieke onderscheidende waarde is en wat je leuk vindt, zodat je in je huidige baan gelukkiger kan worden of doordat je een nieuwe baan vindt.

Wim Sonneveld zei eens in één van zijn briljante conferences: “ik word te oud voor die rotzooi”, maar je mag niet afhaken, want voor dat je het weet sta je buiten spel en doe je echt niet meer mee.

Even terug naar het onderwijs. Aanvankelijk was de vraag naar digitale communicatie kennis uit de markt beperkt tot het bouwen en ontwerpen van websites. Tegenwoordig moet de communicatiespecialist ook kunnen meedenken over de content en hoe daarmee moet worden omgegaan. Dat geldt niet alleen voor websites, maar misschien wel in de eerste plaats geldt het voor de inzet van al die moderne andere sociale en digitale netwerken. Je kunt het dus niet alleen als individu gebruiken maar ook voor je bedrijf, net als een website. Maar als studenten in het eerste jaar iets leren over moderne media, is die kennis verouderd als ze afstuderen. En dan ben je “bachelor of communications” of in gewoon Nederlands junior communicatiedeskundige. Bedrijven hebben toch liever communicatieadviseurs met een wat bredere en zwaardere opleiding meent het Instituut voor Communicatie en Media van de Hanze Hogeschool.

Misschien moeten we anders denken. Een mooi boek dat ik in mijn vakantie heb gelezen: “Anders denken, van inzicht naar uitzicht” van Patrica de Groot. Als je alles blijft doen zoals je het tot dusver hebt gedaan, zal je krijgen wat je tot dusver hebt gekregen! Een boeiend boek over communicatieve vaardigheden en de manier waarop je deze kunt gebruiken om anders en beter met jezelf en anderen te communiceren.

Veel mensen staan er nog niet bij stil dat je echt moet interacteren. Zie het als een vooruitgang. Je hebt beter contact dan wanneer je alleen zendt, en je krijgt meer terug van je klanten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s