Bonen Doppen

Januari 2018

Bonen Doppen is een uitgave van Jan Boon Communicatie en is een onregelmatig verschijnende column over ontwikkelingen in het communicatievak. In Bonen Doppen beschrijf ik de marketing-, communicatie- en reclamebewegingen en is een onafhankelijke, signalerende en af en toe genadeloze column.

Je ontvangt Bonen Doppen omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

2018
Bijblijven in een snel veranderende wereld is moeilijker dan ooit. Je wordt er soms bijna moedeloos van, van alle (technologische) hypes die over elkaar heen duikelen. Maar bedenk dan dat iedereen hiermee worstelt, en dat elke kleine stap die jij tóch zet, winst is. Maar welke trends beklijven nou echt? Maar waar moet je je dan precies op richten? Ieder keer Bonen in de pot en/of Bonen Weken goed lezen, adviseer ik je.

Primaire competenties voor een communicatieprofessional zijn empathische vermogen, je inleven in je doelgroep en de antennefunctie, tegenwoordig issuemanagement genoemd. En dan gaat het niet alleen om de signalen vanuit de samenleving maar ook uit ons vakgebied.

“Wat staat ons allemaal te wachten”

Trends zijn belangrijker dan ooit
Er is de steeds luider wordende roep om transparantie, privacy en de toenemende aandacht voor communicatie. Er zijn talloze ontwikkelingen die om onze aandacht vragen. Niet iedereen kan er iets mee. Maar wat is een trend om in de gaten te houden en wat is een hype om snel weer te vergeten? De relevantie van trendanalyse, trendwatching en scenario denken belooft de komende jaren alleen maar groter te worden. Over trends valt veel te twisten. Wat vast staat, is het belang van kennis over trends voor het werk van pr-professionals om trends van hypes te onderscheiden. Een toekomstvisie te creëren die kan worden vertaald in vernieuwende en toekomstbestendige concepten en strategieën. Je rol als sparringpartner goed te vervullen. Zoals Betteke van Ruler over de eigenschappen van effectieve communicatieprofessionals: “Communicatie is meestal niet een kwestie van sturen maar van bijsturen, en dat gaat alleen als je de aansluiting op actualiteit begrijpt.”

Mobiel
Het gebruik van mobiele apparaten groeit nog steeds en dat gaat zo nog wel even door. Mobiel wordt steeds meer het vervangende middel. Inmiddels is meer dan de helft van al het internetverkeer mobiel. Zo is mobiel bestellen en betalen al geen toekomst meer. Met de smartphone bestellen gaat sneller, eenvoudiger en veiliger dan telefonisch of in de zaak een bestelling plaatsen. Meer dan een miljoen transacties per week en 300 nieuwe handelaars per maand aangesloten op het netwerk. De consument verwacht steeds meer gemak.

Doelgroep
Communicatieprofessionals kijken alleen naar hun huidige doelgroep, maar je moet juist inspelen op de doelgroep van de toekomst. Mensen uit die groep – meestal millennials, of nog jonger – steken heel anders in elkaar. Bovendien stellen doelgroepen door de snelle digitalisering ook steeds hogere eisen aan de informatie die zij vergaren en ontvangen. Het is daarom heel belangrijk de behoeftes van je doelgroep goed te kennen en je informatie daarop aan te passen. Empathische vermogen, je inleven in je doelgroep is immers één van de primaire competenties van een communicatieprofessional.

De meerderheid van de marketeers maakt gebruik van data om campagnes gerichter, persoonlijker en effectiever te maken. Toch is er nog een wereld te winnen. Veel marketeers zien minstens zoveel kansen als uitdagingen bij de inzet van data. De technische aspecten, het bij elkaar brengen van data uit verschillende interne bronnen en het actueel houden van data, blijken belangrijke obstakels. Daarnaast is er vaak een gebrek aan personeel met de juiste competenties. Gelukkig zijn er voldoende manieren om met relatief weinig inspanning, maximaal effect te bereiken.

Online én offline is de mix
Traditionele merken worstelen met de digitalisering en moeten regelmatig winkels sluiten. Maar pure online merken zoals Coolblue openen juist vestigingen. Coolblue doet het, Zalando heeft plannen en nu denkt ook internetbedrijf Wehkamp na over de opening van winkels. Niet om er veel aan te verdienen, maar vooral om het gezicht meer te laten zien, zeggen deskundigen. “Het geeft de klant iets vertrouwds.” Blijkbaar blijft er een fysieke behoefte bij de consument; een merk moet ook offline zichtbaar zijn. De kunst is om te achterhalen hoe je online én offline elkaar kunt laten versterken in plaats van in de weg te zitten. Kortom: denk na over hoe je voor jouw product of dienst online en offline behoeftes en voorkeuren kunt integreren. Maak een plan, voer het door en je hoort er ook in 2018 weer helemaal bij.

Terug naar communicatie
Logeion, de Nederlandse brancheorganisatie voor communicatieprofessionals, heeft laten weten wat zij als dé vier communicatietrends voor 2018/2019 ziet. Medewerkers die zich met de communicatie bezighouden, moeten hier strategisch mee aan de slag. De trends zijn mede richtinggevend voor de programmering van Logeion en bieden aanknopingspunten voor professionalisering van het vak. Maar bovenal zijn de trends bedoeld ter inspiratie voor de communicatieprofessional die werkt aan zijn of haar vak-ontwikkeling. Trends worden in kaart gebracht voor en door vakgenoten en dat staat vrijwel altijd garant voor een inspirerend proces van de ontwikkelingen in ons vak.

Betekenis voor communicatieprofessionals
We zullen meer samenwerking moeten zoeken met marketing en data-analisten en voortdurend alert zijn op nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. Er zijn meerdere vormen van analyse nodig, meer scenario denken om te kunnen voorzien in de noodzakelijke wendbaarheid. We zullen moeten leren omgaan met onzekerheid en snelheid. Onze organisaties moeten leren te luisteren. En bovenal het faciliteren van dialoog, in gesprek gaan over verwachtingen over en weer en het bieden van houvast; de verbindende rol voor de communicatieprofessional, aldus Logeion. Maar hebben we dat altijd al niet gedaan (of moeten doen?). Een beetje goede communicatieprofessional heeft zich toch al beziggehouden met de ontwikkelingen in de samenleving en de consequenties voor zijn/haar organisatie. Antenne functie of issuemanagement. En dan gaat het niet alleen om de signalen uit de samenleving maar ook uit ons vakgebied. Een primaire competentie.

Communicatie én marketing
We hebben het er al jaren over, maar een integrale aanpak van communicatie en marketing belooft nu eindelijk de norm te worden. Merken nemen content marketing serieus. En een klassiek uitgangspunt voor communicatiestrategieën – begin met ‘waarom’ – komt steeds meer tussen de oren van communicatieprofessionals. De integratie van communicatie en marketing betekent voor de pr van morgen onder andere dat communicatie en marketing steeds intensiever samen op trekken om de beste resultaten te boeken.

Social media-trends
Het belooft een interessant jaar te worden voor merken en marketeers, waarin de rol van social media in de funnel verder zal toenemen. Dat laat Sjef Kerkhofs, een bekende online strateeg, ons weten. Waar een aantal jaar geleden social media vooral als kanaal werd gezien om een relatie op te bouwen en fans te creëren op basis van organisch bereik, wordt dat in 2018 heel anders. Social media zijn bereikmedia geworden, waar met gerichte targeting zichtbare resultaten kunnen worden behaald. Met Facebook voorop, zal deze trend in 2018 worden doorgezet. Social media kennen een steeds belangrijkere rol als communicatiekanaal in alle fases van de marketingfunnel, waarbij bereik en bereikfrequentie cruciaal zijn. Bedrijven kijken (terecht) steeds grondiger en kritischer naar de performance van social media als volwassen marketingkanaal. O ja, een funnel is een denkbeeldige trechter op een website of webshop.
Deze trechter ‘leidt mensen op’ van bezoekers naar converteerders. Potentiële bezoekers doorlopen een proces en worden bewerkt totdat er een conversie plaatsvindt en zij onderaan uit de ‘trechter’ komen. De ontwikkeling van Facebook als belangrijk mediakanaal in de marketingfunnel, betekent automatisch dat we steeds meer afscheid gaan nemen van de basis van waaruit Facebook is gestart: interactie.
En dan video, video, video, het kan niet voldoende benoemd worden. Deskundigen verwachten dat binnenkort 70% van alle content op haar platform video zal zijn, en deskundigen denken zelfs dat 80% van alle traffic op internet in 2019 video zal zijn.
Concluderend verwacht Sjef Kerkhofs in 2018 een verdere en vooral versnelde ontwikkeling van social media als centrale communicatiekanalen in de marketingfunnel. Dit zou er zomaar voor kunnen zorgen dat er in 2018 veel harder met budget geschoven gaat worden ten bate van social media, dan voorheen het geval is geweest.

Het is maar dat je het allemaal weet wat je in 2018 te wachten staat.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Een communicatieprofessional denkt vanuit de organisatie of het merk, analyseert van daaruit de omgeving en vertaalt dat in een strategisch communicatie- en/of marketingadvies. Daarin worden boodschap, middelen en media op een innovatieve en creatieve wijze ingevuld. Je bent in staat om dat proces van begin tot eind aan te sturen en bij te sturen. Dit alles om de doelstellingen van organisatie of merk te realiseren. Tegenwoordig zie ik dat de communicatieprofessional zich vooral richt op de ontwikkelingen van zijn/haar organisatie en niet op de ontwikkelingen in het vakgebied Communicatie.

Uitspraak
“De nieuwe communicatiemiddelen hebben een oud probleem opgelost en een nieuw probleem gecreëerd: de toegankelijkheid tot informatie is aanzienlijk verbeterd maar niemand schijnt te weten hoe deze informatie-zee kan worden verwerkt.” Peter Achten, docent Radboud Universiteit.

Bonen Doppen wil zo veel zeggen als dat eenieder voor zijn belangen moet zorgen, je zaken zelf beredderen. Je doet geen beroep op hulp van anderen; je benoemt en lost je eigen problemen zelf op.

Naast Bonen Doppen geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen in de pot uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op uitingen van Jan Boon Communicatie? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s