Bonen Doppen

10 augustus 2015

Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column over ontwikkelingen in het communicatievak. In Bonen Doppen beschrijf ik de marketing-, communicatie- en reclamebewegingen in Noord-Nederland en is een onafhankelijke, signalerende en af en toe genadeloze column.

Je ontvangt de column Bonen Doppen omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Ik ga op vakantie en neem mee….

De laatsten moeten nog en de eersten zijn al weer terug. De zomervakantie! Het is voor mij het moment om in die tijd weer eens helemaal bij te lezen. Gek genoeg kom ik er in die andere weken niet aan toe of gun me de tijd en rust niet. Net als in voorgaande jaren heb ik ook dit jaar weer een lijstje met boeken die ik wil lezen of al heb gelezen en iedereen kan aanraden. Voor het digitale tijdperk namen we zeker voor zo’n 100 kilo aan boeken mee, maar nu? Lang leve de e-reader! Op mijn laptop (tja, misschien kan ik er niet zonder, maar ik maak altijd een reisverslag, daarom neem ik (ook) de laptop mee …..), op die laptop neem ik bijna 9000 boeken mee, van Winnetoe en Arendsoog tot aan de laatste werken van Steve Berry en Dan Brown.

En toch verstout ik me om ook echte boeken mee te nemen. Vakliteratuur wel te verstaan. Je ziet aan mijn lijst dat mijn belangstelling de laatste jaren vakmatig is verschoven van communicatie in het brede zin van het woord en de impact van digitaal op de samenleving naar de mens, z’n gedrag en z’n doen en laten. Met de gedachte dat ik die boeken toch echt eens moet lezen. Maar ik kom er gewoon niet toe, ik kan me er niet toe zetten het boek van Geert Hommes ‘Toegepaste non-verbale communicatie’ nog eens goed door te nemen, laat staan het boeiende boek over ‘Lichaamstaal’, om maar niet te spreken van ‘Aura’s lezen’. Ik heb me dit jaar volledig laten leiden door werken van Stieg Larsson, een Zweeds auteur. Millennium 1, 2 en 3: ‘Mannen die vrouwen haten’, ‘De vrouw die met vuur speelde’ en ‘Gerechtigheid’. Jaren geleden had ik de boeken ook al eens gelezen en ook de films heb ik gezien, maar toch: adembenemend en boeiend.

Verder is de vakantieperiode voor mij over het algemeen een rustige periode. Maar dit jaar is er echter van komkommers weinig te merken: nieuwe kandidaten met coachtrajecten en opdrachtgevers blijven zich aandienen. Vreemd vind ik dat overigens niet en ben er erg blij mee.

Mijn vakantie is voor mij bij uitstek een periode van afstand nemen van het leven van alledag en pas op de plaats maken om in kaart te brengen hoe tevreden je bent met de dingen die je doet. Een lange strandwandeling is daar uitermate geschikt voor. Misschien ga jij liever naar het bos, of is er een andere plek waar je even afstand kunt nemen van je dagelijkse situatie.

Je denkt na over je werkzaamheden en denkt na over de dingen die je leuk vindt en die je energie geven, en bezigheden waarvoor dit niet of in beperkte mate op gaat. Hoe kun je hierin de juiste balans aanbrengen? Je vraagt je af wat je graag zou willen doen, maar wat er steeds niet van komt. Hoe kun je ervoor zorgen dat je hier nu wel mee aan de slag gaat? Kortom, je maakt de balans op.
Als je die balans hebt opgemaakt, dan weet je weer waar je staat. Je bent in je vakantie schijnbaar beter in staat om bewustere keuzes te maken ten aanzien van je werk en dingen die je bezig houden.

Terug naar het lezen: waarom lezen we eigenlijk? De ene lezer wil zich laten kidnappen, wil een andere wereld binnengesleept worden om meer te leren over zichzelf of anderen. We lezen om kennis te verwerven. Hoewel ik niet met lezen ben opgegroeid, heeft lezen iets ‘prachtigs’ te bieden. Lezen voedt je denken, je verbeelding, je herinneringen, leidt tot inzichten, ook in jezelf, in anderen, houdt je in leven. Niet dat lezen ons redding brengt of ons per definitie wijs maakt, maar zonder lezen zullen we als samenleving afglijden.

Op zo’n moment aan het strand van L’Evette bij Fréhel aan de fraaie kust van Bretagne rijst de vraag of dat met nieuwsbrieven net zo is. Uit een recent gehouden onderzoek van Jitske Hoornveld bleek dat de tevredenheid van Bonen in de pot en Bonen Weken bij de lezer hoog is, erg hoog is. Wil de lezer van mijn nieuwsbrief in een andere wereld worden binnen gesleept om meer te leren over zichzelf of anderen? Misschien is het om kennis te verwerven die de lezer schijnbaar zelf niet in staat is te verwerven. Met andere woorden het voldoet aan een behoefte. Het is alsof ze zich geen tijd en rust gunnen.

Vakantie: even weg van het ‘normale’ leven, in een andere omgeving. Misschien dobberde je op een luchtbedje op zee, of zat je op een steen ergens op een berg, of je was op een plek waar je alleen maar stilte hoorde. En dan denk je: wat heerlijk is dit. Je laptop en je slimme telefoon liggen kilometers verderop. Hier is alleen maar de rust en de ruimte, verder helemaal niets. Waarom doe ik dit niet vaker? Waarom wil ik dit niet altijd? Je bent al weer enige tijd thuis en het is anders. Het barst opnieuw van de prikkels en er is zoveel om bij te houden en te moeten of willen weten. De hele dag zit je aan het informatie-infuus. Van Bonen in de pot tot Nieuwsuur, van De Volkskrant tot je vakblad ‘Communicatie’. Van je app nu.nl tot Facebook. Welkom thuis!

Jan Boon
Coach en matchmaker

Bonen doppen wil zo veel zeggen als dat een ieder voor zijn belangen moet zorgen, zijn zaken zelf beredderen. Je doet geen beroep op hulp van anderen; je benoemt en lost je eigen problemen zelf op.

Bonen Doppen is evenals Bonen Weken en Bonen in de pot een uitgave van Jan Boon Communicatie. De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities. Hierbij focus ik me op oplossings- en ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op http://www.janboon.com.

Bonen Doppen vindt u ook op http://www.bonendoppen.nl en is nu ook op Twitter: @Bonendoppen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s