Swiched

Dit artikel is gepubliceerd in Entrepreneur van november 2009 (Auteur: Jelte Stol)

‘Ik ben nu altijd vrij, tenzij ik zelf vind dat ik moet werken’

Jan Boon was jarenlang voor velen het gezicht van Gasunie. Vooral na de bouw van het hoofdkantoor in Groningen, in de volksmond bekend als ‘de Apenrots’, werd de communicatiedeskundige een bekende verschijning. Hij was namelijk onder andere verantwoordelijk voor de communicatie over en de rondleidingen door het unieke gebouw. Na een carrière van 31 jaar bij het bedrijf verliet hij in september 2008 de Groningse gastransporteur. Na een periode van ‘niks doen’, zoals hij het zelf noemt, richtte hij zeer recent, in september 2009, Jan Boon Communicatie op. Na vele jaren in loondienst te hebben gewerkt, is de stap naar het zelfstandig ondernemerschap groot. Jan geniet echter met volle teugen van zijn hervonden vrijheid en het werk dat hij nu doet.

Jan Boon: ‘Na mijn vertrek bij de Gasunie ben ik eerst een tijd met mijn vrouw op vakantie geweest. Toen ik thuiskwam wilde ik het vakantiegevoel eigenlijk wel graag vasthouden.’ Loondienst is dan geen optie, maar tijdenlang helemaal niets doen, ligt ook niet in zijn aard. ‘Veel mensen zeiden al tegen me: ‘Je gaat toch niet achter de geraniums zitten hè?’, maar dat ben ik nooit van plan geweest’, vertelt hij vanuit zijn woning in Ruischerbrug waar hij sinds kort ook kantoor houdt. ‘Het is nu wel prettig dat ik zelf mijn agenda in kan delen. Eigenlijk ben ik nu altijd vrij, tenzij ik zelf vind dat ik moet werken.’

Hij geniet zichtbaar van de veranderingen die de overstap naar het zelfstanding ondernemerschap teweeg brengt. ‘Ik merk dat ik scherper word. Als ondernemer ontwikkel je een veel bredere kijk op de samenleving. Voorheen onderkende ik veel signalen wel, maar ze waren niet vaak op mij van betrekking. Als zelfstandige heb je met heel veel factoren in de maatschappij te maken, dat maakt je opmerkzamer voor ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld alle weerstand tegen het Groninger Forum en de komst van de tram in Groningen. Die plannen waren al enige tijd bekend, maar pas sinds kort komt er heel veel tegenstand op gang. Als in een vroeger stadium beter en informeler was gecommuniceerd, dan had je een groot deel daarvan kunnen vermijden.’

Dit zijn voorbeelden van zaken waarbij Jan zijn kennis van de communicatiewereld aan kan wenden. Er zijn echter zeer veel mensen die zich communicatieadviseur noemen. ‘Je moet je natuurlijk wel kunnen onderscheiden. Ik heb daar van te voren lang over nagedacht en denk dat ik met mijn manier van werken echt wel iets toevoeg. Ik heb er ook expres voor gekozen mezelf niet in de markt te zetten als communicatieadviseur, omdat daar al zo veel van zijn. Ik noem mezelf liever matchmaker.’ Lachend vervolgt hij: ‘Met communicatiebemiddelingsadviseur kun je heel veel punten scoren bij Scrabble, maar het klinkt nu niet direct heel uniek.’

De titel ‘matchmaker’ slaat dan ook precies op wat Jan doet: het maken van de juiste match tussen twee partijen. Organisaties of ondernemers die denken hulp nodig te hebben, maar niet precies weten bij wie ze daarvoor moeten zijn, kunnen bij Jan Boon aankloppen. ‘Ik ga dan binnen mijn netwerk op zoek naar de beste match en breng beide partijen met elkaar in contact.’ Vaak gaat het dan om het zoeken van een geschikt reclame- of communicatiebureau, maar ook een bedrijf dat een persoon met bepaalde kwaliteiten zoekt, als interim bijvoorbeeld, kan bij Jan Boon Communicatie terecht. ‘Eigenlijk ben ik dus ook een beetje headhunter of communicatiemakelaar, maar ik hou het zelf toch echt liever op matchmaker.’

Mensen en partijen samenbrengen: dat is dus waar Jan Boon naar streeft in zijn werk. En niet alleen in zijn werk, want hij is in zijn vrije tijd ook nog voorzitter van de organisatie voor noordelijke voorlichters en PR-functionarissen (NVPR) en secretaris/penningmeester van de Noorder Pers Sociëteit. Verder is Jan ook voorzitter van de Adviesraad van het Instituut voor Communicatie en Media van de Hanzehogeschool Groningen. Bijkomend voordeel van zowel zijn werk bij Gasunie als van zijn nevenfuncties is dat hij door de jaren heen een gigantisch netwerk heeft weten op te bouwen. Door zijn nevenfuncties kan hij binnen de communicatie- en PR-wereld nogal wat contacten aanboren.

Al die contacten komen in zijn nieuwe hoedanigheid als matchmaker natuurlijk zeer goed van pas. ‘Mijn uitgebreide netwerk is ook één van die dingen waarmee ik mij onderscheid van de concurrentie. Er zijn in het Noorden van het land niet veel mensen met een dergelijk uitgebreid netwerk.’

Wat Jan Boon dus eigenlijk doet in zijn nieuwe werk, is anderen laten meeprofiteren van zijn kennis van, en ervaring binnen, de communicatiewereld. En ook al is hij pas begonnen, velen weten hem al te vinden. Het vakantiegevoel zal dus toch wel minder worden op den duur. ‘Zoals ik eerder zei is het al lang fijn dat ik grotendeels mijn eigen agenda in kan delen. Ik houd zo een stuk meer tijd over om bijvoorbeeld iets met mijn kleinkinderen te doen, of eens met mijn vrouw een eind te gaan fietsen in de omgeving.’

Tekst: Jelte Stol

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s